diumenge, 26 de novembre del 2017

Evidències de seguiment sobre el bloc 3

Entrada 1: sessió 30/10/17

Durant aquesta sessió s’ha fet una valoració sobre la importància de les TIC a l’escola, és a dir, si aquestes són eines solvents per a l’aprenentatge a l’aula. És a dir, l’ensenyament i l’aprenentatge no es pot millorar únicament amb l’ús de la tecnologia, sinó segons el seu ús. Cal dir, que fer ús de la planificació, la regulació i l’orientació d’activitats dóna lloc a l’ús de les TIC com a instrument psicològic, segons la relació entre alumnat i contingut. Per tant, les TIC tenen moltes potencialitats que comporten l’ampliació tant dels processos intrapsicològics com dels interpsicològics més importants, per tal  de fer una transformació a l’hora d’ensenyar i aprendre de forma bidireccional entre alumne-professor, provocant en l’alumne un pensament diferent a quan no utilitza les TIC; com per exemple fent la creació d’un “foro” online per fer una presentació.
Personalment, penso que això es dóna pel fet que les TIC donen lloc a que el mestre proporcioni ajudes als alumnes, segons les seves necessitats, permetent així, la diversificació i l’atribució de sentit entorn a l’aprenentatge per tal de fer construccions de coneixements, atribuint sentit als coneixements.
Cal dir doncs, que quan les TIC són aplicades en entorns potents i innovadors d’ensenyament i aprenentatge, és quan s’espremen els seus trets; i d’aquesta manera transformar l’activitat conjunta alumne-professor segons els continguts i tasques d’ensenyament i aprenentatge. Com per exemple, crear un “foro” online per resoldre dubtes abans d’un examen, i els serveix als alumnes per obtenir un producte final.
Per tant, les TIC deixen ajustar i incrementar ajudes i suports als alumnes, per tal de cobrir les seves necessitats d’ensenyament-aprenentatge, ampliant els seus processos de construcció de coneixements.

Les TIC són ideals quan involucren els tres punts del triangle:  contingut professor i , alumne, és a dir, quan els tres vèrtexs del triangle participen, s'està aprofitant de manera adequada el valor afegit de les noves tecnologies.

Entrada 2: sessió 6/11/17

En aquesta sessió vam estar comentant de manera grupal el vídeo de Jordi Adell referit als usos constructius i instructius de les TIC a l'aula, temes els quals havia pensat anteriorment, i dels quals em sorgien dubtes a l'hora d'aplicar les TIC a les escoles.
Cal dir, que la relació entre pedagogia i tecnologia és complicada, pel fet que la importància està en l'ús que se'n faci de les TIC, i no quina eina o tecnologia s'empra o la manera en què els alumnes aprenguin a fer-la servir.
Avui dia, a les escoles no saben com utilitzar aquestes noves tecnologies, i se'n fa un ús erroni, el qual és només utilitzar-ho per motivar a l'alumne, perquè els professors ho troben com una fascinació, i que les seves classes tindran més qualitat utilitzant-les. Però amb el pas del temps si els alumnes no veuen una connexió entre el que realitzen amb les TIC i els continguts a aprendre, la fascinació disminuirà, i es tornarà a un aprenentatge rutinari, en el qual no hi haurà hagut un ús de les TIC amb un valor afegit, utilitzant-les com un tipus de metodologia, i no com un tipus d'eina engrescadora. Per tant, des del meu punt de vista penso que Adell té raó quan afirma que és poc útil fer servir les TIC si no se'n fa un bon ús d'aquestes; exemple: projectar un llibre a la pissarra (és el mateix que mirar-ho en un llibre de text sense utilitzar la pissarra digital), fer una presentació Power Point (pots utilitzar un pòster); per tant, s'ha de donar un valor afegit a les TIC, de manera que es puguin utilitzar com una eina per personalitzar diferents aprenentatges.
Esmenar, que vam veure uns vídeos recomanats per Adell molt interessants, on trobem un repositori d'activitats sobre diferents continguts d'aprenentatge, on els alumnes poden crear els seus propis itineraris d'activitats, i es queden aquestes registrades a una base de dades, permetent així guardar les teves preferències temàtiques, fent que a l'alumne li apareguin una vegada es connecta les temàtiques que més utilitza; a més a més, es veuen els assoliments que l'alumne realitza. Per tant, podem dir que és una eina amb un entorn potent d'aprenentatge, que li aporta un valor afegit a la forma d'aprendre d'un alumne, i fent de mediadora entre contingut-alumne-professor.



Entrada 3:sessió 13/11/17

Durant aquesta sessió vam estar parlant sobre el text “Ensenyar i aprendre amb TIC més enllà de les velles pedagogies” i el model TPCK. Primer ho vam fer en petit grup, i després vam passar a fer-ho en gran grup.
L’ús de les TIC pot modificar els continguts i les pròpies dinàmiques d’ensenyament-aprenentatge, a través d’un canvi de dinàmica a l’aula, de manera que es modifiquen també els continguts i la pròpia dinàmica. A més, no és necessari aprendre molt contingut, pel fet que els alumnes el contingut el tenen a l’abast, a qualsevol web d’Internet, per tal s’ha de donar valor a com aprenen i què aprenen. Per tant, al realitzar una pràctica guiada pel mestre, abans s’ha d’analitzar i planificar aquesta, per tal de dur-la a terme, i a més ha de donar lloc a una millora pedagògica per tal que es doni una innovació tecnològica. Per tant, els efectes pedagògics de les TIC no depenen de les característiques de l’aparell tecnològic, sinó de com cada professor utilitza l’eina, fent que la qualitat d’aquesta eina depengui del mètode d’ensenyament-aprenentatge emprat, sota el qual s’integra l’ús de les TIC, i les activitats d’aprenentatge que han de dur a terme els alumnes.
A més, cal dir que em va sorprendre el fet de tenir en compte el context escolar, pel fet que afecta a la pràctica educativa, ja que s’ha d’adaptar cada pràctica d’ensenyament al context de cada aula, és a dir, no serveix la mateixa tecnologia per a una aula, que per una altra, pel fet que cada alumne presenta unes característiques diferents. Per tant, l’escola té la funció de fer que els alumnes s’integrin en la societat actual; és a dir, si la societat avança cap a les noves tecnologies, hem d’adaptar les nostres pràctiques a la societat que ens envolta, per tal de fer un aprenentatge significatiu, i els alumnes es trobin motivats per aprendre. Per exemple, podem veure reflectit això en el fet de que antigament per comunicar-nos amb una persona que vivia lluny fèiem servir la carta postal, i ara rarament s’escriuen cartes, pel fet que utilitzem la tecnologia mòbil o els correus electrònics, etc.

Per concloure, penso que és important treballar a partir del model del coneixement tecnològic pedagògic del contingut (TPACK), ja que té en compte la relació entre aquest coneixement tecnològic, pedagògic i de contingut, a més del context en el qual es troba l’alumnat.

Entrada 4:sessió 20/11/17

Aquesta sessió la van utilitzar per portar a terme, en parelles, l'activitat de síntesi del bloc 3, analitzant una pràctica educativa. No obstant, això van utilitzar els primers 30 minuts per parlar sobre els mapes conceptuals.
Quant a l'activitat de síntesi, aquesta tractava d'una pràctica educativa on l'objectiu era que els alumnes descobrissin quin era el clima que afectava a un territori determinat i com era el seu paisatge mitjançant quatre activitats on s'utilitzen les TIC. Analitzant la pràctica, vam arribar a la conclusió que aquesta era molt completa i adequada, on les TIC tenen valor afegit i s'utilitzen per millorar l'aprenentatge dels alumnes. A més, els nens i nenes són els protagonistes del seu propi aprenentatge i el paper del mestre és guiar-los i resoldre dubtes que puguin aparèixer.

D'altra banda, també vam observar que la proposta es pot calificar com a entorn potent d'ensenyament i aprenentatge i que es fa un ús constructiu de les TIC. Per últim, també vam reflexionar tenint en compte la tipologia de Coll i vam poder concloure que totes les activitats es troben una categoria molt alta.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada