Aquest bloc tracta sobre les TIC i entorns potents
d'ensenyament i aprenentatge.
Primerament, al bloc trobem les potencialitats de
les tecnologies digitals des del punt de vista semiòtic, les quals manifesten característiques de les TIC les quals permeten
la innovació de les pràctiques
educatives:
- Multimèdia: ús simultani de múltiples sistemes simbòlics.
- Hipermèdia: capacitat per representar la informació no lineal i amb múltiples formes d'exploració.
- Formalisme: desplegar procediments o seqüències d'acció en un ordre determinat.
- Dinamisme: presentar processos que es despleguen en el temps.
- Interactivitat: reacció immediata i contingent entre la informació i les accions de l'usuari.
- Connectivitat: accés a informacions i compartir-les en qualsevol moment i lloc.
Segonament, trobem es parla sobre el valor afegit
de les TIC,on apareixen dos tipus:
- Instrument tècnic: es dóna quan tant sols s'utilitzen les TIC per fer millor, més ràpid i dinàmic el que ja faries sense tecnologia.
- Instrument psicològic: es dóna quan s'utilitzen les TIC per planificar, orientar i regular les activitats i processos psicològics i els processos comunicatius i socials, donant molt valor afegit.
A més, conté 5 categories proposades per Coll segons
el valor afegit que aporten les TIC:
- TIC com instruments mediadors de les relacions entre els alumnes i els continguts i tasques.
- TIC com instruments mediadors de les relacions entre els professors i els continguts i tasques.
- TIC com instruments mediadors de les relacions entre els professors i els alumnes o entre els alumnes.
- TIC com instruments mediadors de l'activitat conjunta desplegada per professors i alumnes durant la realització de les tasques o activitats d'ensenyança aprenentatge.
- TIC com instruments configuradors d'entorns o espais de treball i d'aprenentatge.
El bloc mostra que les noves tecnologies són més
significatives quan es troben en entorns d’innovació i potents d’ensenyament-aprenentatge,
donant lloc al valor afegit en la pròpia eina, per donar lloc a un aprenentatge
constructiu, on es treu profit de les potencialitats dels alumnes en entorns
semiòtics, i també quan es dóna la bidireccionalitat en l’activitat conjunta
entre alumne-mestre/a entorn als continguts i activitats; permetent així, ajustar
ajudes, incrementar o diversificar l’aprenentatge de l’alumnat, per tal d’ampliar
la construcció de coneixement i atribució de sentit a tot el procés d’aprenentatge.
Per últim, trobem alguns usos de les
TIC amb valor afegit, a partir de la observació sobre diferents característiques
i exemples d'ús de les TIC amb valor afegit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada